ØKONOMI

At rejse på langtur er hverken en charterferie eller en pakkerejse. Det er et fællesskab som deler udgifterne forbundet med driften af båd og udstyr. Man bidrager med sin del ved at betale "køjepenge" 

Det er vigtigt at du ikke laver et alt for stramt budget, hvis du skal afsted. Dit budget skal kunne bære evt. ændringer i på/afmønstringssteder, evt. sejladsændringer samt udgifter forbundet dermed. Det er dog meget sjældent at på/afmønstringssteder ændres. Derudover kommer der altid uforudsete udgifter når man rejser på eventyr.

Her er et overblik over den økonomiske ramme for eventyret:

Køjepenge:
 

En køjeplads koster 250 kr. pr. kalenderdag på ORBIT og SIRIUS. På ATLAS er køjeprisen 300 kr. pr. kalenderdag. Den daglige køjepris skal ganges med antallet af dage på et givent togt. Køjepenge anvendes til driften af båden og er blandt andet med til at dække omkostninger til reparationer, vedligeholdelse, sikkerhed, indkøb af nyt materiel etc. 

  • Du er, som gast, først sikret en plads på båden, når køjepenge og forsikring er overført.  

  • Hvis du, som gast melder fra på et togt, refunderes køjepenge (minus 2.000 kr. i administrationsgebyr) kun, såfremt det lykkes at finde en ny egnet gast til det pågældende togt.

  • Hvis du, som gast, bliver forhindret i møde op på påmønstringsdagen, så returneres køjepenge ikke. Det er udelukkende en sag mellem gast og forsikringsselskab.

  • Hvis du som gast vælger at afmønstre før tid, tilbagebetales køjepenge kun, såfremt det lykkes at finde en anden egnet gast i den resterende periode.

  • Hvis kaptajnen beder en gast om at afmønstre før tid, tilbagebetales køjepenge fra den dag, du afmønstrer, til togtet slutter.

 

Forsikring:


Vi har en obligatorisk ulykkesforsikring for alle gaster. Den er skræddersyet til alle de aktiviteter, som du møder under dit ophold på båden, herunder dykning, kajak, oceansejlads, landture m.m. Forsikringen koster 14,50 kr. pr. dag. Forsikring opkræves samtidig med køjepenge. Ved afbud eller manglende fremmøde tilbagebetales udgift til forsikring ikke.

Udover bådens obligatoriske ulykkesforsikring er det et krav, at gasten selv tegner en forsikring, som dækker sygdom og hjemtransport. Vi anbefaler, at gasten forsikrer sig mod afbestilling, aflysning samt hvis opholdet af en eller anden grund må afbrydes.

Miljøstøtte: 


Ved afbud eller manglende fremmøde på påmønstringsdagen tilbagebetales We Care miljø fee. Har du CO2 neutraliseret din rejse kan den ikke tilbageføres idet beløbet allerede er doneret til din valgte organisation.

Fællesudgifter:

Omfatter bla. mad, vand, brændstof, havnepenge, evt. afgifter eller tilladelser der måtte være påbudt i et givent område. Denne udgift er altså variabel og afhænger af det område man sejler i. Fællesudgifterne kan også variere alt efter hvilket land man sejler i. Generelt set er Asien billigere end resten af de områder bådene sejler i. 
Vores erfaring siger at niveauet som regel ligger mellem 100-130 kr. pr. person pr. dag. Gasterne skiftes til at lægge ud for fællesudgifter, og de bliver så afstemt i slutningen af togtet. De samlede fællesudgifter for gaster og fast besætning deles ligeligt mellem gasterne ombord. Det vil sige at den faste besætning ikke bidrager økonomisk til fællesudgifterne ombord.

 

Individuelle behov som spiritus, øl, slik, sodavand og lignende købes for egen regning. 


 

Uddannelse & aktiviteter:
 

Økonomi i forbindelse med de forskellige kurser og aktiviteter ombord kan du finde her. 

Generelt:

Projektet kan ikke økonomisk stilles til ansvar for evt. ændringer af på/afmønstringssteder, ændrede sejladsplaner eller togter som ikke kan gennemføres pga. krigshandlinger, naturkatastrofer, pandemier, pludselig opståede restriktioner og lignende.

Diverse:

Øvrige udgifter forbundet med et togt kan du læse om her FAQ.

 

Kontakt os HER

    ​© 2018 Created by mOcean

    • Facebook - Black Circle
    • mOcean Instagram